پلتفرم‌های برگزاری امتحان های آنلاین سال‌ها است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سامانه‌ها همواره برای ارائه محتوای جذا‌ب‌تر و ابزارهایی که امکان ارائه پرسش‌های مختلف را داشته باشند با یکدیگر رقابت می‌کنند. برگزاری آزمون‌ های تعاملی که به راحتی با مخاطبان سراسر جهان ارتباط برقرار کند و همه بتوانند از آن استفاده کنند، هدف رویایی این پلتفرم‌ها است.

در این مطلب اُستادیفای به صورت مختصر و مفید به بررسی برخی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های برگزاری آزمون آنلاین می‌پردازیم. تلاش می‌کنیم با مقایسه آن‌ها به مدیران، مدرسان و برگزار کننده‌های آزمون برای انتخاب سامانه مناسب کمک کنیم.

پلتفرم برگزاری آزمون آنلاین چیست؟

پلتفرم‌های آزمون آنلاین برای برگزاری ساده و سریع یک آزمون استاندارد در فضای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا این توانایی را دارند که آزمون‌های آکادمیک تخصصی دانشگاهی یا آزمون‌های ارزیابی توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص افراد برگزار کنند. این ابزارها همچنین برای ارزیابی داوطلبان استخدام در مشاغل مختلف هم قابل استفاده هستند. برای اولین بار در جهان یک مدرسه تحصیلات تکمیلی آمریکا در سال 1993 از آزمون آنلاین برای ارزیابی داوطلبان ادامه تحصیل در مرکز دانشگاهی خود استفاده کرد.

مهم‌ترین امکانات یک سامانه برگزاری آزمون آنلاین

  • امکان طرح سوالات به اشکال مختلف (تشریحی، چهار گزینه‌ای پاسخ کوتاه و… )
  • توانایی تعریف موضوع برای سوالات
  • تنظیم برنامه زمانی مشخص برای برگزاری آزمون
  • امکان تعریف امتیاز منفی برای پاسخ‌های غلط
  • ارزیابی اتوماتیک آزمون و اعلام نتیجه خودکار
  • راهکارهای احراز هویت شرکت کننده و پیشگیری از تقلب
  • ارائه راهکارهای برگزاری آزمون در امن‌ترین شکل ممکن

یک سامانه برگزاری آزمون باکیفیت باید کاربر پسند باشد و امکان ارائه گواهینامه پایان دوره را به صورت خودکار برای آن‌ها که آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشتند فراهم کند.

سامانه‌های برگزاری آزمون آنلاین چطور عمل می‌کنند؟

سامانه‌های برگزاری آزمون آنلاین نسبت به روش‌های سنتی برگزاری تست ساده‌تر هستند و استفاده از آن‌ها خیلی راحت است. این راهکار به دو صورت رایگان و پولی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که علاقه‌مندان بر مبنای نیازهای خود می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند. انعطاف پذیری و امکان شخصی سازی از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده مدرسان و مدیران مجموعه‌های آموزشی استفاده از این سامانه‌ها را انتخاب کنند. با وجود این که نرم افزارهای تخصصی پولی امکانات گسترده‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما نرم افزارهای رایگان هم همیشه طرفداران خاص خود را دارند.

حتما بخوانید: نکات کلیدی برای آمادگی ۱۰۰درصدی شرکت در امتحان‌های آنلاین

روش استفاده از نرم‌افزارهای برگزاری آزمون آنلاین

روش استفاده از این نرم افزارها به این صورت است:

  • نرم افزار اجرا شده و یک توضیح کوتاه در خصوص شرایط و ضوابط آزمون ثبت می‌شود
  • تصاویر، فایل‌های دیداری یا ویدئوهای احتمالی که در طول آزمون ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد آپلود می‌شود
  • سوالات و پاسخ‌های صحیح آزمون در نرم افزار ثبت خواهد شد
  • تاریخ شروع آزمون، مهلت شرکت در امتحان و زمان پایان آزمون را مشخص می‌شود
  • برای شرکت کنندگان آزمون محدودیت زمانی ایجاد شود
  • مجوز برگزاری آزمون به صورت آنلاین در نرم افزار صادر می‌شود
  • شرکت کنندگان آزمون در نرم افزار تعریف شده و مشخصات آن‌ها ثبت شود
  • بین آزمون و شرکت کنندگان پیوند ایجاد می‌شود
  • نتایج آزمون شرکت کنندگان به صورت خودکار دریافت می‌شود
  • آمار مربوط به هرکاربر به همراه نمای کلی عملکرد گروه دریافت شده و برای شرکت کنندگان ارسال می‌شود

چه کسانی از سامانه‌های برگزاری آزمون آنلاین استفاده می‌کنند؟

به طور کلی کاربرانی که از راهکارهای برگزاری آزمون آنلاین استفاده می‌کنند را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

الف) دانشگاه‌ها

مدارس، کالج‌ها و سایر موسسات آموزش عالی و مهارت آموزی می‌توانند از راهکارهای این سیستم برای ارزیابی سطح دانشجویان خود استفاده کنند.

ب) مدرسان خصوصی و مربیان

مدرسان خصوصی، اشخاص حقیقی و نهادهای غیر دولتی آموزشی که مهارت‌های خاصی را آموزش می‌دهند می‌توانند میزان تسلط دانشجویان به مباحث مختلف را از طریق برگزاری آزمون آنلاین بسنجند.

ج) شرکت‌ها و موسسات

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به کمک فناوری نوین می‌توانند مهارت‌های تخصصی سخت کارکنان خود را با برگزاری آزمون آنلاین بسنجند.
به کمک برگزاری آزمون آنلاین می‌توان برای شرکت کنندگانی که موفق می‌شوند امتیاز لازم را در آزمون کسب کنند گواهینامه پایان دوره صادر کرد تا بتوانند آن را به سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه کنند و راحت‌تر بتوانند مهارت خود در آن حوزه را به اثبات برسانند.

انواع آزمون آنلاین کدام است؟

فرآیند برگزاری آزمون آنلاین به سه روش مختلف قابل برگزاری است که به انتخاب استاد و مدیران آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

آزمون آنلاین زنده و هم‌زمان

این آزمون‌ها که شباهت زیادی به امتحان‌های سنتی دارد، در یک زمان مشخص و برای تمام دانشجویان به صورت هماهنگ برگزار می‌شود. برگزاری آزمون آنلاین به این شکل به زیرساخت‌های مناسبی نیاز دارد و تنها از سوی موسسات آموزشی که امکانات کافی را داشته باشند قابل اجرا است.

آزمون آنلاین آزاد و بدون محدودیت زمانی

شرکت کنندگان برای آزمون دادن محدودیت زمانی خاصی ندارند و هر زمانی که بخواهند، می‌توانند در امتحان شرکت کرده و نتیجه را دریافت کنند. به این ترتیب امتحان به صورت هم‌زمان برگزار نمی‌شود و هر فرد بسته به خواست خود یا تعیین زمان قبلی موسسه آموزشی در آزمون شرکت می‌کند.

آزمون آنلاین اختصاصی

چند مدل مختلف سوالات در سامانه تعریف می‌شود تا شرکت کننده‌ها به صورت رندم به سوالات پاسخ دهند و نتیجه را دریافت کنند.

سرشناس‌ترین پلتفرم‌های برگزاری آزمون و امتحان آنلاین
اکنون لیستی از سرشناس‌ترین پلتفرم‌های برگزاری آزمون آنلاین را بررسی می‌کنیم که یک آزمون آنلاین را به سریع‌ترین شکل و با بهترین کیفیت برگزار می‌کنند.

moodle؛ ساده و هماهنگ

برای برگزاری آزمون به کمک moodle تنها به یک مرورگر وب نیاز دارید. این سامانه تقریبا با تمام مرورگرهای حال حاضر جهان هم هم‌خوانی دارد. در ایران برگزاری آزمون با این سامانه بسیار محبوب است و برای برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه این سامانه مقرون‌ به‌ صرفه است و با توجه به امکانات گسترده‌ای که دارد مورد استفاده کاربران ایرانی قرار گرفته است. یکی از مشکلات این سامانه مانند سایر پلتفرم‌های انگلیسی این است که با وجودیکه برای کاربران فارسی زبان قابل استفاده است اما به صورت اختصاصی برای آن‌ها طراحی نشده و محدودیت‌هایی دارد. به نظر می‌رسد استفاده از سامانه‌های داخلی که این مشکلات را ندارند و دسترسی به پشتیبانی آن‌ها ساده‌تر است انتخاب مناسب‌تری است.

Free Online Surveys؛ دسترسی به امتحان با روش‌های مختلف

سامانه برگزاری آزمون آنلاین Free Online Surveys امکان برگزاری آزمون‌های تخصصی دانشگاهی را در کنار پرسشنامه‌های روانشناسی، پایان‌نامه تحصیلی و برگزاری مسابقات را به صورت یکجا فراهم آورده تا هر آزمون آنلاینی را به راحتی بتوان برگزار کرد. برای استفاده از این سامانه تنها کافی است نوع آزمون را مشخص کرده و سوالات را ثبت کرد. در نهایت لینک برگزاری آزمون در اختیار مدرس قرار می‌گیرد که برای دانشجویان و شرکت کنندگان ارسال کند. این نرم افزار با اینکه انگلیسی است اما از زبان فارسی هم پشتیبانی کرده و امکان ثبت سوالات و پاسخ‌های فارسی را هم دارد. امکان ارسال آزمون از طریق ایمیل، لینک کوتاه و کد وبسایت هم فراهم شده تا همه به راحتی بتوانند در تست شرکت کنند. افراد در صورت تمایل می‌توانند اشتراک ماهانه این سامانه را بخرند.

ProProfs؛ نسخه کاملش را بخرید

سامانه ProProfs Quiz Maker از سیستم ابری برای تعریف آزمون استفاده می‌کند و امکان اشتراک گذاری رایگان را هم در اختیار کاربران قرار داده است. البته یک نسخه پولی هم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد که گزارش‌های اختصاصی خاصی را به کاربران ارائه می‌دهد. سوال‌ها به اشکال مختلف قابل تعریف هستند و مراحل ساخت آزمون هم بسیار ساده است پس کاربران حرفه‌ای بهتر است این نسخه کامل را تهیه کنند.

ClassMarker؛ تنوع برگزاری امتحان را اینجا بخواهید

امکان تعریف انواع آزمون‌ها با اشکال مختلف پرسش برای دانشجویان در سیستم ClassMarker در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توان به کمک این سامانه محدودیت زمانی خاصی برای شرکت کننده در نظر گرفت تا هنگام شرکت در آزمون اهمیت زمان بیشتر مطرح باشد. همچنین می‌توان یک بانک سوالات در سامانه ایجاد کرد تا به صورت تصادفی در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد و افراد بتوانند بدون نگرانی در آزمون شرکت کنند. این سامانه رایگان است اما اگر کسی بخواهد از امکانات تخصصی آن استفاده کند می‌تواند نسخه پولی آن را هم خریداری کند.

Wondershare QuizCreator؛ برگزاری امتحان به ۱۸ روش مختلف

سامانه Wondershare QuizCreator امکانات حرفه‌ای مختلفی را در اختیار مدرسان قرار داده تا بتوانند به 18 روش پرسش‌های خود را مطرح کنند و از امکانات چند رسانه‌ای برای برگزاری یک آزمون حرفه‌ای استفاده کنند. استفاده از نسخه تستی این سامانه رایگان است و نسخه پولی آن هم برای استفاده حرفه‌ای‌تر در اختیار کاربران قرار گرفته است.

حتما بخوانید: چطوری برای امتحانات پایان ترم آماده شویم؟

GoConqr؛ طراحی شده برای مدارس و دانشگاه‌ها

GoConqr یک سامانه تخصصی برگزاری آزمون درسی تخصصی مدارس و دانشگاه‌ها است که محیط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. منبع درآمد این سامانه تبلیغاتی است که نمایش می‌دهد به همین دلیل کاربر به صورت رایگان می‌تواند از آن استفاده کرده و سوال‌های دلخواه خود را به شیوه‌های مختلف مطرح کند. این سامانه امکانات متعددی برای برگزاری آزمون اختصاصی دارد و افراد با خرید ماژول‌های مختلف آن می‌توانند ارتباط بهتری با دانشجویان خود شکل دهند.

Poll Maker’s Quiz Maker؛ امکان درجه و نمره دهی در آزمون

سامانه Poll Maker’s Quiz Maker کاملا رایگان است و امکان ایجاد یک نظرسنجی کاملا رایگان را برای کاربران فراهم آورده است. با توجه به امکان درجه بندی و نمره دهی که در این سامانه فراهم شده از آن می‌توان برای برگزاری آزمون هم استفاده کرد. محیط تعاملی و استفاده ساده از این پلتفرم سبب شهرت آن شده است اما از آنجا که به صورت تخصصی برای برگزاری آزمون آنلاین طراحی نشده استفاده آن در سیستم آموزش عالی و امتحانات رسمی دانشگاه‌ها چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

آزمون 360؛ سامانه محبوب فارسی

آزمون 360 محبوب‌ترین سامانه فارسی زبان برگزاری آزمون آنلاین است که امکان ثبت سوالات به اشکال و انواع مختلف را برای کاربران فراهم آورده است. این سامانه به کاربران اجازه می‌دهد که پرسشنامه را به صورت بارکد چاپ کنند و حتی امکان اسکن آنلاین و پردازش پاسخنامه‌ها را دارد.

به کمک این سامانه می‌توان برای شرکت کنندگان آزمون کارنامه صادر کرد و گزارش‌های دقیقی از عملکرد کلی دانشجو به دست آورد. شروع قیمت تهیه این سامانه از ۱,۰۰۰,۰۰۰ ريال است و بسته به نیاز مجموعه افزایش پیدا می‌کند.

اکسین آزمون؛ برگزاری با اشکال مختلف

سامانه جامع اکسین آزمون امکان طراحی و مدیریت آزمون‌های آنلاین را در اختیار کاربران قرار داده است. به کمک این سامانه می‌توان یک پرتال اختصاصی برای برگزاری آزمون آنلاین طراحی کرد و آزمو‌ن‌ها را به اشکال مختلفی مثل چند گزینه‌ای و تشریحی برگزار شود. بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی سراسر کشور در حال حاضر آزمون‌های آنلاین خود را به صورت اینترنتی و تحت شبکه به کمک این سامانه برگزار می‌کنند. برای دریافت سامانه اکسین باید در حدود ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ ريال هزینه کنید.

Eazm؛ گروه‌بندی شرکت کنندگان

یک سامانه ایرانی برای برگزاری انواع امتحانات آنلاین است که در بسیاری از آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگزار کنندگان آزمون می‌توانند شرکت کنندگان را به گروه‌های مختلف تقسیم بندی کرده و برای هر گروه آزمون خاص با شرایط اختصاصی برگزار کنند.

این پلتفرم برگزاری امتحان آنلاین همچنین این توانایی را دارد که برای هر مرکز آموزشی یک وب سایت اختصاصی برگزاری آزمون راه اندازی کند تا آزمون‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن برگزار شوند. به کمک Eazm می‌توان آخرین اخبار مربوط به امتحانات مثل زمان برگزاری را از طریق ایمیل و پیامک برای شرکت کنندگان ارسال کرد تا در جریان کوچکترین تغییرات قرار بگیرند.

یک نسخه رایگان این سامانه در اختیار برخی از آموزشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قرار گرفته است اما اگر مجموعه‌ای بخواهد از کلیه امکانات این سامانه استفاده کند باید نسخه پولی آن را خریداری کند. شروع قیمت نسخه پولی این پلتفرم از ۴۵۰,۰۰۰ ريال است.

تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارید

شما برای مجموعه آموزشی خود از کدام پلتفرم برگزاری امتحانات آنلاین استفاده می‌کنید؟ آیا این سامانه برای برگزاری آزمون‌های آنلاین مرکز آموزشی شما مناسب است؟ برای افرادی که قصد تهیه یک سامانه آزمون آنلاین دارند چه توصیه‌های دارید؟ تجربیات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا خوانندگان این مطلب بتوانند از آن استفاده کنند.